Důvěryhodný způsob zaručující etickou výrobu hraček zatím neexistuje. Pro vytvoření transparentního systému certifikace a kontroly eticky vyráběných hraček je potřeba společné aktivity nevládních organizací, místních odborů, akademické sféry a zástupců hračkářských společností k vytvoření nezávislé mezinárodní iniciativy.
+ Zobrazit více
Hračkářský průmysl zaměstnává jen v Číně asi 4 miliony dělníků a dělnic, většinou mladých žen od 15 do 30 let, které se za prací přestěhovaly z chudších zemědělských oblastí v čínském vnitrozemí. Dělnice a dělníci pracují často do vyčerpání za mzdu, která nedosahuje ani úrovně zákonné minimální mzdy. V důsledku nízkých mezd, ale i nákupních praktik hračkářských firem jsou dělnice a dělníci nuceni k dlouhým přesčasům, především při zakázkách pro vánoční trh. Často nemají ochranné roušky při práci s jedovatými látkami nebo rukavice či jiné ochranné pomůcky při manipulaci s horkým plastem. Když onemocní, jsou propuštěni. Sociální dávky v pracovní neschopnosti, placená dovolená nebo mateřská dovolená zde téměř neexistují. Jediné povolené odbory jsou řízeny komunistickou stranou a v realitě nehájí skutečné zájmy dělníků a dělnic. Navíc v Číně neexistuje možnost legálně stávkovat ani svoboda sdružování.
Tip pro pedgogy a pedagožky
Stáhněte si manuál Očima hraček, který vám umožní samostatné 90minutové vedení vzdělávacího programu. V úvodu programu se žáci a žákyně vydají na cestu do minulosti a hledají, s čím si kdy hráli. Rozvíjejí svou představivost a vymýšlejí, zda a jak by si šlo hrát také s jinými předměty. Poté „vyrazí do světa“, aby zjistili, jak si hrají některé děti v jiných zemích. Prostřednictvím příběhů samotných hraček se seznamují s jejich původem. Program vede žáky a žákyně ke schopnosti dívat se na svět jinak, než jsme zvyklí. Připravuje tím cestu k oceňování rozmanitosti a odlišnosti.