Obuj se do toho

Globalizace obchodu s obuví má za následek přesunutí výroby bot do zemí, kde pracovníci a pracovnice dostávají velice nízké mzdy a jsou nuceni pracovat ve špatných pracovních podmínkách. Firmy i političtí činitelé by měli nést odpovědnost za to, aby se tyto podmínky zlepšily, aby byli dělníci a dělnice schopní pokrýt ze svých mezd životní náklady a zajistili rodinu. Nezbytné je také zlepšit nebezpečné pracovní podmínky v továrnách a v domácích dílnách. Spotřebitelé a spotřebitelky mají právo na bezpečné produkty a informace o celém výrobním procesu svých bot.

Právo na bezpečné produkty a transparentnost v dodavatelském řetězci obuvi

Dnes je téměř nemožné zjistit, kde byl konkrétní pár bot vyroben a za jakých pracovních podmínek. Právě tento nedostatek transparentnosti je překážkou tomu, abychom mohli přimět konkrétní výrobce a značky k odpovědnosti. Nebudou pak moci tvrdit, že problémy se netýkají jejich části dodavatelského řetězce.

Nedostatek transparentnosti je také v přímém rozporu s Principy OSN pro ochranu spotřebitele (United Nations Guidelines for Consumer Protection), který potvrzuje právo spotřebitelů a spotřebitelek být informovaný o produktech, které nakupují. 

To, že spotřebitelé a spotřebitelky neví, v jakých podmínkách dělníci a dělnice boty šijí či zda nám při jejich nošení nehrozí nějaká zdravotní rizika, potvrdil námi publikovaný průzkum veřejného mínění, který jsme provedli ve 20 evropských zemích. Díky námi uspořádanému Fóru pro změnu (výsledná zpráva z Fóra je k dispozici zde) a mobilní krokovací petici následně čeští a potažmo evropští spotřebitelé a spotřebitelky vzkázali evropským poslancům a poslankyním, že chtějí větší transparentnost v dodavatelském řetězci obuvnického průmyslu, přísnější kritéria na dovážené výrobky a lepší označování původu výrobků.

Informace o původu a složení bot jsou zásadní pro:

  • posilování schopnosti spotřebitelů a spotřebitelek vybírat lepší a udržitelnější obuv, která je vyrobena s ohledem na práva dělníků a dělnic i na životní prostředí,
  • zdraví spotřebitelů a spotřebitelek, kteří si budou moci vybrat obuv, jež neobsahuje toxické chemikálie (nošení kožených výrobků obsahujících šestivazný chrom totiž může poškozovat kůži – zarudnutí, praskání kůže, vyrážka, šupinatění kůže, puchýře, otok – i u spotřebitelů a spotřebitelek.

Proto jedním z prvních kroků a výzev pro obuvnický průmysl je zvýšení transparentnosti.

Od 1. května 2015 zakázala EU prodej kožených výrobků, které při kontaktu s kůží přesahují kritickou hranici šestivazného chromu. Je to důležitý krok k ochraně evropských spotřebitelů a spotřebitelek před nebezpečnými koženými produkty. Nicméně tato legislativa nijak nechrání lidi, kteří pracují v koželužnách a továrnách na boty.

Je naprosto nezbytné, aby všichni účastníci obchodu v zemích, kam se boty dovážejí – včetně značek, vlád a spotřebitelů – jednali a přijali svoji zodpovědnost a zajistili udržitelný obuvnický průmysl, který zabezpečuje svým dělníkům a dělnicím spravedlivé, bezpečné a lidské pracovní podmínky. Jak prokázal výzkum, který jsme provedli v polovině roku 2016, evropské obuvnické firmy přitom zatím negativní dopady výroby příliš neřeší.

Tváří kampaně Obuj se do toho se stala Anna Polívková, která v režii studia Družina pro nás natočila následující video:

O kampani informovala a stále informuje celá řada nejsledovanějších médií, spot byl kromě sociálních sítí vysílán v některých kinech a na konci roku 2015 ho pravidelně vysílala také Česká televize ve svém iVysílání.
+ Zobrazit více

Co s tím můžeš udělat Ty?

Chci to zjistit