Global Storylines: stáhněte si metodiku příběhu Obr od Bodláčí hory

Autor Gabriela Štěpánková
19
Září
2014

Od roku 2013 pilotujeme na českých školách skotský přístup Global Storylines. Je to výsledek naší snahy přinášet do výuky takové metody, které vedle přemýšlení a poznávání souvislostí umožňují dětem zapojit se a dávají jim bezpečný prostor pro jednání.

Do experimentu s námi šly tři školy v okolí Brna, kromě školy v Drásově také ZŠ a MŠ v Ostopovicích a ZŠ a MŠ v Ivančicích-Řeznovicích. Po roce se přidalo dalších sedm škol. Postupně budeme testovat několik globálních příběhů. Metodiku prvního z nich jsme již úspěšně vyzkoušeli a přinášíme vám ji ke stažení zde.

V prvním z globálních příběhů (Global Storylines) žáci představují obyvatele vesnice, která usiluje o titul Vesnice roku. Jejich snahy ale naruší obr, který se v blízkosti vesnice usadí. Jak se s tím vyrovnají obyvatelé vesnice? Ústředním motivem příběhu Obr od Bodláčí hory je odlišnost a touha po přijetí, ztělesněná fantazijní bytostí, jejíž vstup do vesnice je zpočátku velmi narušující. Cílem práce s tímto globální příběhem je rozvinout dovednosti potřebné k respektujícímu soužití ve společnosti tvořené vzájemně odlišnými lidmi.

Metodika výuky s příběhovou linkou Obr od Bodláčí hory provede vyučující 1. stupně ZŠ deseti epizodami, které se skládají z dramatických vstupů a tipů na návazné činnosti. Součástí je také přehled klíčových kompetencí a učiva, podpůrné aktivity s globálním rozměrem a aktivity od pilotujících učitelů.

Metodiku příběhu Obr od Bodláčí hory vytvořila skotská organizace WOSDEC. Pro české prostředí ji adaptovala organizace NaZemi ve spolupráci se skupinou učitelů: Karla Černá, Petr Juráček, Marta Kuchaříková, Martina Grycová, Petra Turečková, Lucie Holubová a Petra Večeřová. Projekt podpořila Česká rozvojová agentura.

Máte-li zájem metodou storyline pracovat, kontaktujte vzdelavani@nazemi.cz

Více o Global Storylines.

Sdílejte článek