Tisíce lidí vzkázalo obuvnickým firmám: chceme vědět, kde se vyrábí naše boty
Celkem 13 606 lidí podepsalo v několika evropských zemích petici požadující, aby obuvnické firmy uváděly, kde a za jakých podmínek šijí naše boty. Do petice se zapojili také čeští spotřebitelé a spotřebitelky. Díky našim partnerům v projektu Obuj se do toho již petici obdrželo 26 předních obuvnických firem jako například Deichmann, Camper, Prada, Birkenstock, CCC či Leder & Schuh. Petici jsme předali také představitelům Evropského parlamentu, aby transparentnost firem začali řešit na evropské úrovni. Přečtěte si, jak firmy zareagovaly a zda je naděje na změnu.
V rámci petice jsme žádali, aby firmy nejen zveřejnily jména a adresy všech svých dodavatelů, ale také aby postupně přestaly používat při výrobě nebezpečné chemické látky a aby dokázaly, že respektují lidská práva pracovníků a pracovnic, kteří pro ně boty vyrábějí, a zajistily spravedlivé mzdy a bezpečné pracovní podmínky.
„Velká část firem, jimž byla petice předána, reagovala pozitivně a zavázala se, že bude svůj dodavatelský řetězec monitorovat. Nakolik tak učiní v praxi, ukáže budoucnost,“ uvedl Petr Mareš z organizace NaZemi, jež petici organizovala v České republice v rámci projektu Obuj se do toho.
V Německu byla petice předána společnosti Deichmann, která uvedla, že budou na zlepšení pracovních podmínek dělníků ve svém dodavatelském řetězci postupně pracovat. V Polsku byla petice doručena do rukou vedení společnosti CCC, největší obuvnické společnost v zemi. CCC uvedla, že plánuje začít monitorovat svůj dodavatelský řetězec a povede dialog s dělníky i představiteli občanských organizací. V Itálii byla petice předána luxusní značce Prada, která doposud na požadavky nijak nezareagovala. Ve Španělsku petici obdržela firma Camper, která nedávno začala zveřejňovat informace o svých dodavatelích. Ve Velké Británii byla petice předána 11 značkám, včetně společnosti Schuh, jež uvedla, že jsou doporučením, co by měli zlepšit, otevřeni.
Každý rok se na světě vyrobí 24 miliard párů obuvi – to jsou tři páry na osobu. 87 % obuvi se vyrábí v Asii za velmi špatných podmínek. Tamní dělníci a dělnice pracují v nebezpečném pracovním prostředí za extrémně nízké mzdy. Zvyšující se poptávka ze strany evropských zákazníků a zákaznic, touha po co nejlevnějším zboží a konkurence mezi značkami vedou k tomu, že dělníci a dělnice v Asii jsou nuceni vyrábět pod stále větším tlakem a pracovat desítky hodiny měsíčně přesčas. V případě stížností jsou zastrašováni či propuštěni. Prvním krokem na cestě za zlepšením jejich pracovních podmínek je právě transparentnost firem v celém jejich dodavatelském řetězci.