Světové značky ohlásily, že podepíší závaznou dohodu o bezpečnosti

Autor Petr Mareš
15
Kvě
2013

Po tragédii v bangladéšském Savaru na konci dubna se spojila řada organizací a odborových svazů (Clean Clothes Campaign (CCC), IndustriALL Global Union, UNI Global Union, International Labor Rights Forum (ILRF), United Students Against Sweatshops (USAS), Maquila Solidarity Network (MSN), War on Want, People and Planet, SumOfUs.org, Change.org, Credo Action, Avaaz a Causes), aby vyzvaly globální značky k odpovědnosti, tedy k podpisu závazné dohody Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh. Dohodu, která byla předložena oděvním společnostem již po tragických požárech na sklonku minulého roku a kterou tehdy podepsaly témeř bezprostředně pouze dvě významné společnosti – PHV Corp. (vlatník značek Calvin Klein a Tommy Hilfiger) a Tchibo.

Ineke Zeldenrust z organizace Clean Clothes Campaign se vyjádřila k dohodě jednoznačně: „Dohoda obsahuje zavedení všech důležitých nástrojů zaručujících potřebnou efektivitu pro zlepšení situace. Nezávislé bezpečnostní inspekce a dostupné veřejné reporty, povinné stavební úpravy a renovace, transparentní přístup mezinárodních oděvních společností, ukončení spolupráce s továrnami, které odmítnou bezpečnostní úpravy, a především posílení role samotných pracujících a odborů. Klíčovou součástní dohody je i závazek oděvních společností, že se budou finančně podílet na nezbytných opravách a renovacích. Ty postupně mohou zajistit vyhovující bezpečnostní standardy v bangladéšských továrnách, které pak nebudou představovat nadále riziko pro pracující.“

Díky společné kampani za práva pracujících a mnoha peticím, které doposud podpořilo přes 1 000 000 spotřebitelů, se podařilo dosáhnout ohromného úspěchu. V pondělí 13. května ohlásily dvě největší evropské společnostii H&M a Inditex (vlastník například značky Zara), že se k dohodě připojí. Následovala rychlá reakce společností Primark, C&A  a Tesco. V úterý 14. května se připojily další významné společnosti, mezi nimi Marks & Spencer, Benneton, Carrefour, Mango, Aldi, Helly Hanson a další. K dohodě se bohužel odmítly připojit americké společnosti GAP a Walmart.

V NaZemi jsme rádi, že jsme mohli ve spolupráci s Clean Clothes Campaign přispět k výzvě adresované oděvním společnostem. Děkujeme všem, kteří nás podpořili v našem úsilí.

Další informace:
Clean Clothes Campaign
New York Times
Reuters
CBS

Sdílejte článek