I luxusní italské značky produkují své zboží za špatných podmínek
Známé luxusní značky jako Tod´s, Geox či Prada nerespektují základní pracovní a lidská práva dělníků a dělnic, kteří pro ně vyrábí obuv. Uvádí to nová výzkumná zpráva Skutečná cena našich bot, kterou jsme dnes vydali v rámci kampaně Obuj se do toho. Zpráva zároveň poukazuje na přesouvání výroby zpět do Evropy (tzv. reshoring), a to především do východní, kde je pracovní síla mnohdy levnější než v Asii a její pozice v souvislosti s pracovněprávními vztahy oslabená. Značky se přitom poukazem na výrobu v Evropě snaží zvyšovat exkluzivitu svého zboží.
Příkladem může být přesun výroby firmy Geox do Srbska. Značka zde začala s využitím 11 milionů eur od srbské vlády vyrábět v lednu 2016. Zprávy, které od dělníků a dělnic pronikly na veřejnost, hovoří o špatných pracovních podmínkách, obrovských přesčasech, nadávkách ze strany nadřízených a odpírání pracovních smluv. Jedna z dělnic například vypověděla, že je v továrně nazývali číslem, nikoliv jménem. Pokud nebyla schopna plnit vysoko nastavené kvóty, psychicky ji šikanovali. Druhá z dělnic byla propuštěna, když se zúčastnila stávky. Obě skončily v péči psychologa a psychiatra. Na jejich výpovědi se můžete podívat v následujícím videu.
Zásadním problémem jsou u všech tří zmíněných značek také velmi nízké mzdy, z nichž se nedá vyžít. „Částky, které platí firma Tod’s za jednotlivé pracovní úkony, nedokážou pokrýt náklady. Tudíž se společnosti, které pro Tod’s ručně sešívají svršky bot (práce je až v příliš mnoha případech vykonávána nepravidelně v domácnostech a pouze ženami), pohybují ve sféře neformální ekonomiky. Firmy vyplácejí 0,70 až 0,90 eur za jeden pár. Za 12 hodin si dělnice vydělají 7 až 9 eur,“ uvedl majitel italské společnosti Keope. Čistá mzda dělníků v italských továrnách se po odečtení sociálního pojištění a daňových odvodů pohybuje okolo 600 eur měsíčně. Tato částka se podle Italského statistického institutu nachází pod absolutní hranicí chudoby.
Výzkum zjistil, že všichni hlavní dodavatelé italské značky Geox sídlí v zahraničí, převážně v Asii, ovšem někteří také ve východní Evropě. Firma Tod’s využívá především italské dodavatele, konkrétně z regionů Marche, Abruzzo a Apulie. V jednotlivých regionech Itálie platí svým dodavatelům odlišnou cenu, nižší v oblastech s velkou nezaměstnaností. Pro výrobu bot, které se prodávají pod značkou Hogan Rebel, má firma Tod’s také hlavní dodavatele v Rumunsku. Značka Prada do roku 2015 spolupracovala s čínskou skupinou Stella International Holding vlastnící obuvnické továrny v Číně, Vietnamu, Indonésii a Bangladéši. Vzhledem k setrvalému poklesu konkurenceschopnosti postihujícímu některé části Asie spočívá aktuální strategie značky Prada v přesunu výroby zpět do Itálie a zemí východní Evropy, zvláště do Rumunska, Srbska, Bosny a Hercegoviny nebo také do Turecka.
„K zajištění toho, aby firmy převzaly odpovědnost za svou činnost v souladu s národním právem, mezinárodními úmluvami a Obecnými zásadami OSN pro oblast byznysu a lidských práv je nezbytné, aby aktivní roli sehráli informovaní evropští občané a spotřebitelé, nezávislá média a mezinárodní nevládní organizace,“ uvedl k závěrům výzkumu koordinátor kampaně Obuj se do toho Petr Mareš z NaZemi. „Žádáme značky, aby respektovaly zákonné požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, prosazovaly svobodu sdružování a vyplácely důstojnou mzdu, a to vše v celém svém dodavatelském řetězci,“ doplnil.
Souhrn z výzkumné zprávy v českém jazyce najdete zde.
Celé znění v anglickém jazyce ke stažení zde.