Průzkum: Češi o výrobě svých bot neví téměř nic

Autor Gabriela Štěpánková
30
Červenec
2015
Češi ročně průměrně utratí za boty 3 149 Kč. Pro srovnání nejvíc peněz na svou obuv vynaloží Italové, v přepočtu 5 863 Kč za rok. Spotřebitelé však téměř nic netuší o tom, v jakých podmínkách dělníci a dělnice boty šijí či zda nám při jejich nošení nehrozí nějaká zdravotní rizika. Mají také problém zjistit zemi původu. Uvádí to dnes publikovaný průzkum veřejného mínění, který proběhl ve 20 evropských zemích (1). Změnit podmínky v obuvnickém průmyslu a zvýšit informovanost spotřebitelů si klade za cíl právě spuštěná mezinárodní kampaň, do které se zapojilo 18 organizací z Evropy, Indie, Indonésie a Číny.

Kampaň „Change your Shoes“ a její česká odnož „Obuj se do toho“ se v rámci obuvnického průmyslu zaměří na porušování lidských i pracovních práv nebo na znečišťování životního prostředí (2). „Zajímat se budeme nejen o nebezpečné pracovní podmínky či vyplácení naprosto nedůstojných mezd, ale chceme přispět i ke změně legislativy či zvýšení transparentnosti celého dodavatelského řetězce,“ uvedl koordinátor kampaně v České republice Petr Mareš z organizace NaZemi.

V roce 2013 bylo na celém světě vyrobeno více než 22 miliard párů bot (3). Celkem 87 % světové produkce bot přitom pochází z Asie. Zdaleka největší producentskou zemí je Čína, kde se v roce 2014 vyrobilo přibližně 14,6 miliard párů bot, následuje Indie, Brazílie, Vietnam a Indonésie (4). Typické jsou zde extrémně nízké mzdy (pouze 2 % z prodejní ceny jednoho páru bot se zaplatí dělníkovi, který boty šil (5)), velký počet externích pracovníků v domácnosti a nebezpečné pracovní podmínky. Lidem v koželužnách hrozí vyšší riziko rakoviny, mají dýchací potíže a trpí onemocněním kůže. Dle bangladéšské nevládní organizace „Society for Environment and Human Development“ až 90 % pracovníků koželužen v oblasti Hazaribagh zemře dříve, než dosáhne 50 let. Mohammad Rahman, 17letý dělník bangladéšské koželužny, s chodidly pokrytými puchýři a plísňovými onemocněními k tomu říká: „Musím brát léky každý den. Slézá mi kůže z nohou. Někteří dělníci mají neustálé bolesti hlavy z toxických plynů, které na pracovišti vdechují. Někteří mají puchýře v nose.“

Z aktuálně zveřejněného průzkumu vyplývá, že až 85 % evropských respondentů by bylo ochotno zaplatit alespoň o trochu více za environmentálně šetrně a sociálně spravedlivě vyrobenou obuv. Překvapivé je, že například v Bulharsku a Chorvatsku by byli za takovou obuv ochotni zaplatit výrazně více než by za ni zaplatili třeba v Nizozemí a Belgii. V ČR by 30 % lidí bylo ochotno zaplatit za své boty až o čtvrtinu více (6).

Bez ohledu na vynaložené finance má tlak spotřebitelů na jednotlivé obuvnické značky velký vliv. Aktivně mohou spotřebitelé tlačit také na změnu legislativy. Umožní jim to například mobilní aplikace Change your Shoes, kterou si od příštího týdne mohou stáhnout na changeyourshoes.cantat.com. „Aplikace dá spotřebitelům možnost připojit se ke společnému virtuálnímu pochodu na Brusel. Touto akcí vyzvou představitele EU, aby přijali jasná pravidla, která zajistí transparentnost v dodavatelském řetězci obuvnického průmyslu. To představuje první krok, jenž může vést ke zlepšování podmínek při výrobě obuvi,“ doplnil Mareš.

Více se o problematice výroby bot dozvíte na www.obujsedotoho.cz nebo si můžete stáhnout krátkou brožuru v pdf. Aktuality, fotografie z koželužen či videa najdete na facebookových stránkách facebook.com/obujsedotoho. V zapojených zemích bude rovněž probíhat informační kampaň v médiích. Na první videoklip, který je součástí této kampaně, se můžete podívat zde.

Poznámky a doplňující informace:

(1)   Průzkum v rámci projektu Change Your Shoes provedla mezinárodní společnost Nielsen. Proběhl na reprezentativním vzorku 10 000 respondentů, 500 z každé země.

(2)   Koželužny jsou čtvrtým největším znečišťovatelem na světě, hned za těžebním průmyslem: výzkum švýcarské organizace Green Cross a amerického Blacksmith institutu z roku 2012.

(3)   Nejnovější údaje z roku 2013 ve World Footwear Yearbook 2014: str. 5, www.worldfootwear.com.

(4)   Itálie, největší výrobce bot v Evropě, se mezi největšími producentskými zeměmi řadí na 10. místo: World Footwear Yearbook 2014: str. 5.

(5)   Dle analýzy ceny páru tenisek: brožura Tlačí vás bota? (přehled světové produkce obuvi), str. 4.

(6)   Průzkum Change Your Shoes – výsledky pro ČR: str. 11.

Sdílejte článek