Stali jsme se součástí úspěšné mezinárodní aliance Clean Clothes Campaign
Společně s Ekumenickou akademií jsme 7. října podepsali dohodu o vstupu do mezinárodní aliance Clean Clothes Campaign (CCC). V NaZemi se oděvnímu průmyslu věnujeme už šest let. Více než 20letá zkušenost CCC nám pomůže efektivněji vyvíjet tlak na zahraniční i české oděvní firmy. Umožní nám například lepší monitoring pracovních podmínek přímo v zemích výroby a jejich následnou změnu. Veřejnost tak díky tomu získá lepší přístup k informacím, za jakých podmínek vzniká oblečení, které běžně nosíme. Spotřebitelé zároveň dostanou větší šanci, že jejich hlas oděvní firmy vyslyší.
„Jsme potěšeni, že můžeme uvítat nového člena do naší rozrůstající se sítě. Clean Clothes Česká republika bude 17. evropským partnerem, který se připojí k více než 250 nevládním organizacíma odborům z celého světa a podpoří tak největší mezinárodní síť zaměřenou na zlepšování pracovních podmínek v oděvním průmyslu,“ řekla ke vstupu ČR Emma Harbour z mezinárodního sekretariátu CCC.
Čeští spotřebitelé tak získají lepší přístup k informacím, za jakých podmínek vzniká především v tzv. rozvojových zemích oblečení, které běžně nosíme. V pondělí 20. října například zveřejníme výzkum mezi 47 „českými“ outdoorovými firmami. Z výzkumu mj. vyplývá, že minimálně 23 z nich vyrábí i v Asii.
Česká veřejnost se bude moci zároveň lépe zapojit do mezinárodních kampaní, které mají větší dopad na zlepšování pracovních podmínek a chování samotných firem. Například díky mezinárodní petici, do níž se zapojilo více než 50 000 lidí z celého světa, se podařilo v roce 2012 přimět firmu adidas, aby zaplatila indonéským dělníkům 1,8 mil. dolarů, které jim dlužila na odstupném. Po loňském zřícení továrního komplexu Rana Plaza se po tlaku mezinárodních nevládních organizací a odborů podařilo přimět přes170 firem (mezi nimi např. vlastníky značek H&M, Zara, Pull&Bear, Bershka či adidas), aby podepsaly dohodu o bezpečnosti, která zajistí bangladéšským dělníkům a dělnicím větší bezpečnost na pracovišti. V letech 2005 až 2013 zemřelo pouze v Bangladéši v oděvních továrnách 1 468 osob, z toho 1 139 jen v Rana Plaza, zbytek hlavně při požárech především v důsledku chybějících nebo nefunkčních únikových východů.
Jedním z posledních úspěchů CCC je výsledek mezinárodní kampaně podporující demonstrace za navýšení mzdy v Kambodži, která minulý měsíc přiměla firmy jako H&M, Inditex, C&A, Tchibo či Next k přijetí vlastní odpovědnosti a veřejnému prohlášení. Tam uvádějí, že jsou připraveny zvýšit minimální mzdu a navýšit výkupní ceny za odebírané oděvy. V průběhu posledních dvou let jsou totiž kambodžské dělnice vyčerpané z extrémních přesčasů (s ohledem na velice nízké mzdy, které jim nestačí ani na pokrytí základních potřeb) a na pracovišti masově omdlévají. V srpnu 2014 navíc některé z nich v důsledku vyčerpání zemřely.
„Oblečení by mělo být nejen funkční a pěkné, ale i slušné – a to v kontextu aliance CCC, do které dnes vstupujeme. To znamená, že práce v oděvních továrnách by měla umožňovat pracovnicím a pracovníkům slušný a důstojný život,“ komentuje Jiří Silný, ředitel Ekumenické akademie Praha.
Nejvíce oblečení se do Evropy přiveze z Číny (39,8 %), Bangladéše (13,6 %) a Turecka (12,4 %). Z Kambodži se doveze 2,4 %.
Ředitel NaZemi Tomáš Bílý podepisuje dohodu o vstupu do CCC.