Výzkum: oděvní firmy profitují na extrémně nízkých mzdách
Praha, 31. březen 2014 – Žádná z 50 oslovených evropských oděvních společností není schopná dělníkům či dělnicím zajistit důstojnou mzdu. V důsledku toho lidé, kteří pro nás v zemích globálního Jihu šijí většinu našeho oblečení, nemají dostatek financí na pokrytí ani takových základních potřeb jako jsou jídlo, oblečení nebo bydlení. Vyplývá to z právě uveřejněného výzkumu, který provedla mezinárodní platforma Clean Clothes Campaign společně s nevládní organizací NaZemi.
„Ačkoliv vyplácení odpovídající mzdy patří mezi základní lidská práva a mnohé oděvní společnosti samy na téma upozorňují, je zárážející, že ani jednaz dotazovaných společností takovou mzdu není schopna zajistit,“ uvedl k výzkumu (1) Petr Mareš z neziskové organizace NaZemi, která se problematice pracovních podmínek v oděvním průmyslu dlouhodobě věnuje.
Více než polovina z 50 společností sice zmiňuje ve svých kodexech, že mzdy by měly pokrýt základní potřeby pracujících, avšak pouze čtyři z 50 dotazovaných firem – Inditex (např. Zara), Marks & Spencers, Switcher a Tchibo – byly schopny doložit v této oblasti nějaké konkrétní kroky.
Například švýcarská značka Switcher založila tzv. fond solidarity, do kterého dává 1 % z výkupní ceny a tyto finance by měly být od června 2014 vypláceny přímo dělníkům. Dalším příkladem může být španělský maloobchodní gigant Inditex, který začal spolupracovat s mezinárodní oděvní odborovou organizací IndustriALL. Přes tyto dílčí snahy jsou však kroky těchto firem nedostatečné a u většiny ostatních firem nulové. Jakékoliv řešení neustále odkládají společnosti jako Esprit, Orsay, Mango, promod či Versace
a mnoho dalších.
„Firmy se začínají otázce důstojné mzdy více věnovat teprve v posledních pár letech, a to pod tlakem mezinárodních odborů a organizací, které se zabývají pracovními podmínkami,“ doplnil Petr Mareš z NaZemi. Zároveň i pracující v Bangladéši či Kambodži stále častěji protestují a stávkují za zlepšení pracovních podmínek v továrnách a zvýšení minimální mzdy. Ta je v Kambodži zhruba čtyřikrát nižší, než tzv. důstojná mzda (living wage).
„Moje náklady stále rostou,“ říká Lili, dělnice z kambodžské továrny. „A to si vaříme všichni společně a jíme dohromady v malé místnosti, abychom utratili co nejméně peněz, protože stále musíme myslet na to, jestli budeme schopní poslat peníze našim rodinám na venkov,“ doplňuje. V zemi je minimální mzda 72.64 euro, což však představuje pouze 25 % z 285.83 euro stanovených pro Kambodžu aliancí Asia Floor Wage Alliance jako důstojná mzda.
V oděvním průmyslu na světě pracuje okolo 60 milionů lidí. Více než 60 % tvoří ženy, většina z nich žije pod hranicí chudoby.
Výzkum realizovala Clean Clothes Campaign v roce 2013 společně s partnery z mnoha zemí, včetně organizace NaZemi z České republiky. Formou dotazníkového šetření bylo obesláno 50 významných evropských oděvních společností. Výsledky mají přispět k vyšší míře transparentnosti a poskytnout spotřebitelům ucelený pohled na to, jak se konkrétně společnosti k problematice důstojné mzdy staví. Podrobnosti k výzkumu i jeho metodice naleznete v české zkrácené verzi zde či v původním výzkumu v anglickém jazyce zde.
Podle průzkumu (2) Českého fóra pro rozvojovou spolupráci (FORS), jehož výsledky budou uveřejněny letos v dubnu, si více než polovina (62 %) české populace uvědomuje, že náš životní styl má vliv na problémy v jiných částech planety. Celkem 67 % respondentů navíc deklarovalo, že by byli ochotni kupovat si dražší výrobky, u nichž by bylo zaručeno, že při jejich výrobě byly zajištěny důstojné pracovní podmínky pro lidi, kteří zboží vyrábí.
Kontakt:
Petr Mareš, NaZemi, koordinátor kampaně Za důstojnou mzdu, petr.mares@nazemi.cz, 774 457 377
Gabriela Štěpánková, NaZemi, tisková mluvčí, gabriela.stepankova@nazemi.cz, 776 226 691
Poznámky:
(1) Tailored Wages. Are the big brands paying the people who make our clothes enough to live on?, The Clean Clothes Campaign, březen 2014
(2) Reprezentativní průzkum agentury NMS Market Research pro FoRS, duben 2014
Tuto tiskovou zprávu si můžete stáhnout zde.