Jak se o náročných společenských tématech bavit? Jak diskuzi postavit co nejvíce demokraticky? Co když chceme zapojit do diskuze i postoje a emoce?
Cílová skupina | 16 let a více (program je vhodný i pro dospělé) |
---|---|
Časová dotace | 180–240 min (cca 3–4 vyučovací hodiny) |
Cena na objednání | cena domluvou podle vašich finančních možností (obvykle kolem 1400-4500 Kč + cestovné) |
Open space (také jako Otevřený prostor) je demokratickou a participativní diskuzní metodou, díky které můžeme zkoumat předem zvolené téma či problém, který je pro vaši třídu / skupinu živý. V menších skupinách budeme prozkoumávat dílčí témata a problémy, jež přinášejí sami účastníci a účastnice, a to z nejrůznějších a často osobních úhlů pohledu. Formát Open space stírá ostré rozdělení mezi těmi, kdo se učí, a těmi, a kdo vyučují; je spíše společným zkoumáním a diskuzí bez pevně stanovených expertních rolí.
Jedinou určenou rolí je role facilitujících (v tomto případě nás) – pomáháme skupinu provádět procesem, řídíme se zájmy a potřebami studujících a napomáháme tomu, aby se proces ubíral směrem, který je smysluplný pro všechny zúčastněné. Pokud chcete formátu open space více porozumět, koukněte na video z Open space, který jsme pořádali na téma nerůstové ekonomiky, nebo si o Open space přečtěte metodický text pro pedagogy, který jsme sepsali. Doporučujeme program objednat ve chvíli kdy víte že (i) chcete výuku demokratizovat a zapojit diskuzí a do výběru témat studenty a studentky a hledáte různé možnosti jak na to, či (ii) vás ve třídě, škole, komunitě pálí téma, nebo problém, který se týká celospolečenských témat.
Máte zájem o další vzdělávací programy?
Ekonomický růst je cílem všech světových vlád. Je ale vhodným cílem i v čase planetárního kolapsu? Komu zelený růst slouží a jak by vypadal svět bez růstu?
Jak se o náročných společenských tématech bavit? Jak diskuzi postavit co nejvíce demokraticky? Co když chceme zapojit do diskuze i postoje a emoce?
Media nám denně přináší negativní a znepokojivé zprávy, které vytváří dojem nebezpečného okolního světa. Jak redakce vybírají události, ze kterých udělají mediální zprávu? A jaký vliv má takový výběr zpráv na naše vnímání světa?
Je to lhář, když mi řekl, že mu knížku sežral pes? Jsou to teroristé, nebo bojovníci za svobodu? Řadě konfliktů by se předešlo, kdyby si lidé vyjasnili, o čem je vlastně řeč, případně byli ochotní připustit, že každý vidí svět jinak.
O nedůstojných a nebezpečných pracovních podmínkách v oděvním průmyslu víme. Dopady na životní prostředí spojené s výrobou oblečení jsou dobře zdokumentované. O tom, že velké oděvní firmy nejsou příliš ochotné nepřijatelnou praxi na úkor svých příjmů měnit, víme též. Oblékat se ale potřebujeme všichni, přičemž ne všichni jsme schopni nebo ochotni řešit “vzdálené a neřešitelné problémy zbytku světa”.
O změnách klimatu se v současné době mluví velmi často, na různých místech a různými způsoby. Téma se nějakým způsobem dotýká všech na Zemi. Každý člověk však přichází z jiného prostředí a s jinými informacemi, přičemž se snaží najít odpověď na zdánlivě stejnou otázku: co s tím?
Jak se v souvislosti s robotizací promění povaha práce? A dá se na to nějak připravit?
Hrajeme spravedlivou hru? Kdo rozdává karty a kdo určuje pravidla?
Kdo je za vodou a kdo ne? Je voda jen nedostatkové zboží, nebo lidské právo?
I přes ekonomické krize se daří evropskému zbrojařskému průmyslu. Státní instituce podporují budování pozitivního vztahu k armádě. Zbraně považujeme za druh zábavy, dobrodružství. O čem takové jevy vypovídají? A nakolik se shodují s tím, v jakém světě chceme žít?