Oděvy
Jaká je cena za naši image? Většina našeho oblečení je výraběna v nedůstojných pracovních podmínkách v zemích globálního Jihu. V továrnách, jejichž majitelé nejsou schopní zaručit základní bezpečnost ani vyplácení důstojných mezd. Porušování lidských práv je na denním pořádku a značky, které oblečení prodávají, tiše přihlížejí – i když se nás snaží přesvědčit, že dodržování lidských práv je jejich prioritou.
Svoje dítě téměř nevidím
Charakteristickým znakem oděvního průmyslu je tlak odběratelů na dodací lhůty a na cenu. Zadávání výroby externímu dodavateli umožňuje zadavatelům přenést nízké výrobní náklady a odpovědnost za pracovní podmínky na dodavatele. Pracovní podmínky v textilních továrnách jsou často nevyhovující a zaměstnanci a zaměstnakyně zde za svou práci obvykle dostanou zhruba jedno procento z prodejní ceny oděvu.
Problematické jsou také podmínky pěstování bavlny jako zdroje na výrobu látek. Výroba oděvů za sebou rovněž zanechává velkou ekologickou stopu. V podobě velké spotřeby vody, znečištění řek i ovzduší. Oděvy často procestují tisíce kilometrů, než projdou všemi fázemi výroby od zpracování bavlny až po střih a balení oděvů. Složitý dodavatelský řetězec kontrolu sociálních a environmentálních dopadů produkce ztěžuje. Přestože celá řada oděvních společností již formulovala etické kodexy, které mají předcházet porušování pracovních práv, realita je odlišná. Pokud vůbec jsou kodexy v dodavatelských továrnách zavedeny, není transparentní kontrola jejich dodržování. Záruku důstojnějších pracovních podmínek při výrobě oděvů může dát pouze nezávislá kontrola dodržování sociálních standardů. V tomto kontextu je v současnosti nejdůvěryhodnější formou členství oděvní společnosti v tzv. vícestranné iniciativě (Multi-Stakeholder Iniciatives).
O aktuální situaci v oděvním průmyslu si můžete přečíst v našich článcích zde.
V říjnu 2014 jsme společně s Ekumenickou akademií vstoupili do Clean Clothes Campaign, vznikla tak česká pobočka Clean Clothes Česká republika. Díky tomu máme lepší přístup k podrobnějším informacím o podmínkách vzniku našeho oblečení. Spotřebitelé a spotřebitelky mají zároveň větší šanci, že jejich hlas oděvní firmy vyslyší.
+ Zobrazit více